هنر معامله گری

معامله گری ; هنر زندگی

هنر معامله گری

معامله گری ; هنر زندگی

3 چیز که قبل از خرید سهام باید به آن توجه کنید

در این مقاله قصد داریم به سه نکته مهمی که قبل از خرید سهام باید در نظر داشته باشید تا معاملات بهتری داشته باشید اشاره بکنم. تا بتوانید تا حد امکان شکست های معاملاتی خود را کاهش داده و یا مدیریت کنید.

در دنیای معامله گری مهم ترین چیزی که باید بدانید مدیریت احساسات و سرمایه میباشد. سرمایه گزاران زیادی همچون رابرت ماینر معتقد هستند که اگر معالمه گران توانایی کافی در مدیریت سرمایه خود نداشته باشند با شکست مواجه خواهند شد،حتی اگر استراتژی مناسب داشته باشند.البته باید به این نکته اشاره کنیم که یک استراتژی معاملاتی مناسب باید به مدیریت سرمایه نیز بپردازد.

در ادامه به معرفی سه رکن اساسی هر معامله خواهم پرداخت که باید همیشه به آن ها عمل کنید.  



حد ضرر

حد ضرر تنها سلاح دفاعی معامله گر در بازار میباشد. در واقع هیچ کس در این دنیا نمیتواند که آینده بازاری را به طور کامل پیشبینی کند. باید با این واقعیت کنار بیاییم که ما نمیتوانیم به طور قطع آینده سهامی را پیشبینی کنیم. بنابر این ما نیاز به قرار دادن نقاطی برای خروج از بازار داریم. با این کار ما قبل از آن که دارایی خود را از دست بدهیم سریع از بازار خارج میشویم و سود خود را ذخیره یا در اصطلاح سیو میکنیم.

در قرار دادن حد ضرر باید به این نکته توجه بکنید که حد ضرر را در نقطه ای قرار ندهید که با کوچک ترین نوسان قیمتی مجبور به فروش سهام خود بکنید.  از طرفی نباید حد ضرر به قدری از قیمت خرید شما پایین تر باشد که دیر اقدام به فروش کنید و ارزش دارایی خود را کاهش دهید.

شما میتوانید حد ضرر را چند درصد پایین تر از قیمت خرید خود قرار دهید. البته باید به این نکته نیز توجه بکنید که حد ضرر باید متناسب با سبک سرمایه گذاری شما باشد. برای مثال باید توجه بکنید که آیا سرمایه گذاری شما بلند مدت خواهد بود یا میان مدت و کوتاه مدت.


نسبت ریسک به ریوارد

نکته دیگر که خیلی مهم است این است که شما در هر معامله ای که انجام میدهید نسبت ریسک به سود یا همان ریواردتان چند است.

برای مثال اگر سهامی را خریداری میکنید که طبق تحلیلتان انتظار سود50 درصدی از این سهام دارید و از طرفی حد ظرر 5 درصدی دارید برای به دست آوردن ریسک به ریوارد باید مقدار ریسک یا همان پولی که ممکن است در آن معامله از دست بدهید را تقسیم کنید بر مقدار سودی که از آن معامله ممکن است که به دست آورید.

در مثال بالا ریسک معادل 5 درصد و ریوارد معادل 50 درصد بوده است که باید 5 را تقسیم بر 50 کنیم تا نسبت ریسک به ریوارد را بدست آوریم که معادل 10 درصد است

هر چه نسبت ریسک به ریوارد بالاتر باشد معامله ما خطرناک تر خواهد بود! البته ریسک به ریوارد نیز مانند حد ضرر نباید بیش از اندازه کم باشد.


چه زمانی را سهامداری میکنید؟!

باید بدانید که اگر سهمی را میخرید قرار است تا چند وقت آن را نگه داری کنید. آیا هدف شما از خرید سهام صرفا نوسان گیری است یا میخواهید سرمایه گذاری بلند مدت بکنید؟

بنابر این طبق آن معاملات خود را تنظیم میکنید و به خوبی میدانید که سناریوی معاملاتیتان چیست.


نتیجه گیری

بایدعلاوه بر این که به اصول تحلیل آشنا باشید به اصول معامله گری نیزمسلط باشید تا معاملاتی کم  ریسک تر و پرسود تر داشته باشید.

قبل از خرید هر سهم به این که چه مدت زمانی را میخواهید صاحب آن سهم باشید توجه بکنید و استراتژی مناسب با آن را اجرا بکنید. و در معاملاتتان بدانید که تا چه قیمتی حاضرید سهامدار باشید و چه مقدار سود مد نظرتان است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد