هنر معامله گری

معامله گری ; هنر زندگی

هنر معامله گری

معامله گری ; هنر زندگی

چگونه با پول کم سرمایه گذاری کنیم؟

چطور با پول کم سرمایه گذاری کنیم

بهترین سرمایه گذاری مطمئن با پول کم (۱۰ میلیون تومان) با سود خوب و ریسک کم

سرمایه‌گذاری با پول کم شاید تصورش برای بسیاری از ما سخت باشد. مگر سرمایه‌گذاری با 5 یا 10 میلیون فرقی هم ایجاد می‌کند؟

مگر می‌شود با حقوق ماهانه در سال 98 که به سختی تا آخر ماه دوام می‌آورد سرمایه‌گذاری کرد؟سرمایه‌گذاری برای افرادی هست که حداقل سرمایه‌ای دستشان باشد.

متاسفانه تورم بالا مهمان دائمی اقتصاد ایران بوده است. به کمک ماشین حساب محاسبه نرخ تورم بانک مرکزی ، تورم از سال ۵۸ تا سال ۹۶ بیش از ۷۱۶ برابر بوده است (یعنی متوسط هر سال تقریبا ۱۹ درصد ) . در این مدت هر کسی ریال خود را تبدیل به دارایی سرمایه‌گذاری کرده بود برنده بازی بوده است. 

بحث در مورد اینکه چرا در اقتصاد ما تورم بالا هست و به نظر می‌رسد که این تورم بالا همچنان ادامه داشته باشد، در این نوشته نیست. هدف ما از این نوشته این است که بهترین کاری که الان در سال ۹۸ با درامد ماهانه یا سرمایه در کم می‌توان انجام داد چیست.

 

سرمایه‌گذاری در سال ۹۸

همانطور که گفتیم سال ۹۸ تفاوت اساسی با زمان پدر مادرهای کارمند ما دارد. قدرت خرید به مراتب کمتر شده است و حقوق کارمندی قدرت خرید سابق را ندارد. این حقیقتی هست که در حال حاضر با آن مواجهیم و باید متناسب با این حقیقت استراتژی سرمایه‌گذاری متناسب داشته باشیم.

 حقوق متوسط کارمند در حال حاضر بین۲ تا ۳  میلیون تومان است درحالی که قیمت یک سکه ۵ میلیون شده ، مسکن هم که به رویا پیوسته است. بهترین استراتژی برای اینکه به عنوان یک کارمند روز به روز قدرت خریدمان کمتر نشود چیست؟

مواردی که برای شروع سرمایه‌گذاری در سال ۹۸ باید بدانیم

اول اینکه باید تصورات نسل قدیم از سرمایه‌گذاری را بازنگری کنیم. هر نسلی متناسب با شرایط اقتصادی و زیرساختی خودش فرصت‌های سرمایه‌گذاری مختص خود را دارد. در زمان پدر مادرهای ما تنها گزینه برای سرمایه‌گذاری سکه و طلا و مسکن بود. ولی هم‌اکنون گزینه‌های روی میز متنوع‌تر شده است. بازار مالی در ایران طی ۱۰  سال اخیر به میزان خوبی توسعه یافته و رشد کرده است. بازار مالی فرصت‌های سرمایه‌گذاری متنوع و متناسب با ریسک‌پذیری هر فرد در اختیارش قرار می‌دهد.

بنابراین نباید ذهن خود را محدود به سکه و دلار و مسکن بکنید و باید فرصت‌های جدید را یاد بگیرید. البته اخبار رکوردشکنی شاخص بورس قطعا به گوش بسیاری از شما رسیده است و احتمالا دنبال این رفته‌اید که در مورد بورس اطلاعات کسب کنید. 

دوم اینکه برای سرمایه‌گذاری باید دید بلندمدت داشته باشید. نباید انتظار داشته باشید که با سرمایه‌گذاری مبالغ کم در طی چندین ماه تفاوت قابل توجهی ایجاد شود و با این انتظار بالا سریعا نا امید شوید. ولی مطمئن باشید در بلندمدت و در طی چند سال تفاوت قابل توجهی در سرمایه شما ایجاد خواهد شد. 

برای اثبات این ادعا، بازدهی ده ساله بازارهای موازی (یعنی بازار مسکن و سکه و دلار و سپرده بانکی و بورس) را با استفاده از داده‌های بانک مرکزی مقایسه کردیم و به نتایج جالبی رسییدم که در نوشته بهترین سرمایه‌گذاری در۱۰ سال اخیر با نمودار دیدیم که بازدهی شاخص بورس تهران در ده سال گذشته بیش از ۲۵ برابر رشد کرده است و بیشترین سود را در بین بازارهای موازی ساخته هست.

در حالی که بر خلاف تصور رایج بازدهی سکه و دلار کمتر از بازدهی شاخص بورس بوده است. یعنی اگر در فروردین سال ۸۷ ، ۱۰ میلیون تومان در شاخص بورس سرمایه‌گذاری کرده بودید اردیبهشت سال ۹۸، پول شما ۲۵۰ میلیون تومان شده بود. 

سرمایه‌گذاری با ۱۰ میلیون تومان

برخلاف روال مرسوم سرمایه‌گذاری کارمندان نسل قبل که قبلا توضیح دادیم، بازار مالی این فرصت را به شما می‌دهد که پول خود را هر چقدر هم کم یا هر ماه بخشی از حقوق خود را ، سرمایه‌گذاری کنید ( با حداقل ۱۰۰ هزار تومان ) این فرصت‌ها عبارتند از:

صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری

صندوق‌های درآمد ثابت

فرصت‌های سرمایه‌گذاری بدون ریسک ( در شرایط خاص کم ریسک) که به ویژه در شرایط تورمی سود بسیار بهتری از بانک برای سرمایه‌گذاران می‌سازند. ‌

صندوق‌های مختلط

فرصت سرمایه‌گذاری با ریسک متوسط که اگر دید نسبتا بلندمدت ( مثلا ۶ ماه)

صندوق‌های سهامی

صندوق‌هایی که در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند در شرایط تورمی یکی از بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند. بورس ایران در سال ۹۷ و ۹۸ بیش از ۳ برابر رشد داشته است. این صندوق‌ها برای دید بلندمدت گزینه‌های بسیار مناسبی هستند. مثلا اگر دید سرمایه‌گذاری شما ۵  سال هست و تا ۵ سال می‌توانید به سرمایه خود دست نزنید. بهتر هست که هر ماه بخشی از حقوق خود را در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنید. اگر از سال ۹۵ این کار را کرده بودید.

صندوق‌های طلا

صندوق‌های طلا این فرصت را ایجاد کرده‌اند که با کارمزد بسیار کمتر از معامله فیزیکی سکه و به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری به بازار در طلا سرمایه‌گذاری کنید.

بنا به بازه سرمایه‌گذاری و میزان ریسک‌پذیری خود می‌توانید هر ماه در این صندوق‌ها با 100 هزارتومان سرمایه‌گذاری کنید. برای مثال در شرایط ثبات اقتصادی (وقتی تورم کم هست) و یا در شرایطی که به سرمایه خود در مدت کوتاهی نیاز خواهید داشت صندوق درامد ثابت قابل معامله بهترین گزینه هست.

اگر دید بلندمدت دارید و می‌خواهید فرضا برای ۵ سال متوالی هر ماه مقداری سرمایه‌گذاری کنید، صندوق‌های سهامی و طلا گزینه‌های خوبی هستند. برای مثال اگر از سال ۹۴ هر ماه ۱۰۰ هزار تومان در صندوق سهامی سرمایه‌گذاری کرده بودید، امروز سرمایه تجمیعی شما بیش از ۳ برابر شده بود( نرخ بازده شاخص بورس)

 خوبی این صندوق‌ها نقدشوندگی بالا و قابلیت معامله انلاین آن‌هاست. بدون نیاز به مراجعه به شعبه می‌توانید به صورت آنلاین در صندوق‌های قابل معامله سرمایه‌گذاری کنید .یک روز پس از فروش پول به حساب بانکی شما واریز می‌شود.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری چندین سال هست که در بازار مالی ایران شروع به کار کرده‌اند. این صندوق‌ها تحت نظارت سازمان بورس فعالیت می‌کنند و تمامی معاملات و دارایی‌های خود را به صورت شفاف هر ماه به عموم گزارش می‌دهند. در نتیجه محل مطمئنی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.


منبع: kappatec.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد